דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדפסת פנקסי שיקים בראי ההיסטוריה 

מאת    [ 19/09/2010 ]

מילים במאמר: 541   [ נצפה 2253 פעמים ]

פנקסי שיקים הפכו ברבות השנים לאמצעי תשלום מועדף על אנשים רבים בעת ביצוע עסקאות שונות, מטבע הדברים, עולות בנו שאלות שונות כגון: מתי השימוש בפנקסי שיקים התחיל להיות נפוץ כל כך? ואיזה תהליך עברו פנקסי השיקים עד לפורמט המוכר לנו היטב היום?

הדפסת פנקסי שיקים בעת העתיקה
הדפסת פנקסי שיקים היא אמנם שיטה מאוד נפוצה כיום ולעתים אנחנו לוקחים אותה כמובן מאליו, אבל חשוב לזכור כי פנקסי שיקים עברו כברת דרך ארוכה, עוד מהעת העתיקה. כבר בעת העתיקה ברומא מצאו היסטוריונים עדויות לאמצעי תשלום הדומים מאוד לפנקסי השיקים. עדויות לאמצעי תשלום דומים התגלו גם בשבטים פרסיים שונים בתקופת האימפריה הססנית.

גם בתקופה שבין המאה הרביעית עד למאה ה-15 לספירה, התגלו עדויות לשימושים באמצעי תשלום הדומים לפנקסי שיקים, וזאת כשהטמפלרים נהגו להפקיד סכומי כסף מסוימים בבתי מסדר ברחבי אירופה ולמשוך את הסכום עם הגיעם לארץ המובטחת, קרי לארץ ישראל, כנגד הצגת תעודת הפקדה. בחינה עמוקה יותר של התקופה מגלה כי גם המוסלמים נהגו לבצע שימוש דומה באמצעי תשלום המזכיר מאוד פנקסי שיקים. אמצעי תשלום זה שימש את המוסלמים לצרכי המסחר שביצעו מול יתר מדינות המזרח בכלל ומול האימפריה המונגולית בפרט.

התפתחותם של פנקסי השיקים
עם התפתחותה של התרבות המערבית, נוצר שטר החליפין. התפתחותה של המערכת הבנקאית בגרסתה המודרנית המוכרת לנו כעת, עזרה לסוחרים רבים להימנע מהצורך להסתובב עם סכומים גדולים במזומן בכיסיהם ואפשרה להם לשאת את שטר החליפין, מה שהוסיף לתחושת בטחונם האישי.

התנגדות לשטרי חליפין
דווקא במדינה מתפתחת כמו אנגליה, השימוש בשטרי חליפין נאסר עד אמצע המאה ה-18, וזאת בשל החוקים שהיו מקובלים בעת ההיא. סחר בשטרות בקרב סוחרים היווה חוצץ מול החוקים העתיקים של בית המשפט באותה תקופה. התפנית חלה בשנת 1882, בשנה זו בריטניה קיבלה את חוק השטרות, יחד איתה, קיבלו את החוק מדינות שונות, שאימצו את החוק בברכה.

יחד עם זאת, חשוב לציין שבריטניה לא הייתה המדינה היחידה שהביעה התנגדות לסחר באמצעות אמצעי תשלום זה. פנקסי שיקים לעולם לא זכו להצלחה בקרב מדינות אירופאיות שונות כמו גרמניה, מדינות סקנדינביה ואפילו שווייץ.

במדינות אלו נהוג היה שמוסדות ובתי עסק מפרסמים את פרטי חשבון הבנק שלהם באופן פומבי, למשל על שלטים ועל ברושורים, זאת על מנת שניתן יהיה להעביר להם כספים באמצעות העברה בנקאית ללא קושי. במדינות אלו התנגדות לפעולה שגורה כמו הדפסת פנקסי שיקים נובעת מהעובדה שמקובל היה אצלן לבצע העברת כספים רק באמצעות מעביר ולא באמצעות מוטב.

הדפסת פנקסי שיקים בחברה המודרנית
פנקסי שיקים היוו אמצעי תשלום פופולרי במשך עשרות שנים, אם כי מאז שנות ה-90 נרשמה ירידה קלה בשימוש בהם, זאת בגלל הפופולאריות העולה של כרטיסי האשראי. עם זאת, השימוש בפנקסי שיקים כיום עדיין נפוץ מאוד ועל פי נתונים עדכניים, כל יום מתבצעת החלפה של כחצי מיליון שיקים במחזור כספי כולל של כ-80 מיליון ש"ח.

פנקסי שיקים הם עדיין אמצעי התשלום הנוח ביותר לתשלום עבור פעולות שוטפות כמו תשלום שכר דירה והעובדה שכיום ניתן לבצע הדפסת פנקסי שיקים מעוצבים מטיבה עם בתי עסק רבים ומאפשרת להם לשווק את עצמם בצורה מיטבית.

הדפסת פנקסי שיקים בעתיד
בעתיד תשלום באמצעות כרטיסי האשראי לא יהווה תחליף גורף לתשלום באמצעות פנקסי שיקים. למרות הזמינות של כרטיסי האשראי, תשלום באמצעות פנקסי שיקים נותר מאוד נוח ונגיש. הציפייה היא דווקא להתפתחות בתחום הדפסת פנקסי שיקים, בשורות חדשות בתחום עיצוב השיקים וחידושים טכנולוגיים אשר יקלו על חייהם של בעלי עסקים ומזמיני השיקים.

אורי יוסף




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב